ویتامین b12 در چه خوراکی هایی وجود دارد

بخش اول

B-12 و کاهش وزن

اخیراً ویتامین B-12 با کاهش وزن و افزایش انرژی مرتبط بوده است ، اما آیا این ادعاها واقعی است؟

بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه به هیچ وجه به این  تکیه نمی دهند.

ویتامین B-12 در تعدادی از عملکردهای اساسی بدن از جمله سنتز(ترکیب) DNA و تشکیل گلبولهای قرمز نقش عمده ای دارد. همچنین به بدن کمک می کند که چربی ها و پروتئین ها را به انرژی تبدیل کند و به تجزیه ی  کربوهیدرات ها  کمک کند.

کمبود B-12 می تواند منجر به چندین بیماری شود که مهمترین آنها کم خونی مگالوبلاستیک است که به دلیل تعداد کم گلبول های قرمز ایجاد می شود.

B-12 و کاهش وزن

 شایع ترین علامت کم خونی مگالوبلاستیک خستگی است. این نوع کم خونی و همچنین سایر موارد بهداشتی مرتبط با کمبود B-12 به راحتی با تزریق ویتامین قابل درمان است.

ادعا می شود B-12 می تواند باعث بالا رفتن انرژی و کمک به کاهش وزن  وشود و ارتباطی که  بین B-12 و کاهش وزن وجود دارد ، از این فرض نادرست ناشی می شود که تأثیر آن بر مبتلایان به کم خونی مگالوبلاستیک در افراد با سطح طبیعی ویتامین B-12 یکسان خواهد بود.

B-12 و کاهش وزن

B-12را از کجا دریافت کنیم؟

بیشتر افراد از طریق مواد غذایی ویتامین B-12 دریافت می کنند. این ویتامین به طور طبیعی در برخی از غذاهای مبتنی بر پروتئین حیوانی ،

مانند:

  • صدف
  • گوشت و مرغ
  • تخم مرغ
  • شیر و سایر لبنیات

منابع گیاهی B-12 شامل موارد زیر است:

  • برخی از شیرهای گیاهی که با B-12 غنی شده اند
  • مخمر تغذیه ای (چاشنی)
  • غلات غنی شده

 

عوامل خطر
از آنجا که بیشتر منابع B-12 از منابع حیوانی تهیه شده اند ، کمبود آن در بین گیاهخواران رایج است. اگر گوشت ، ماهی یا تخم مرغ نخورید ، خوردن غذاهای مقوی یا مصرف مکمل توصیه می شود.
گروه های دیگر از افراد در معرض خطر کمبود B-12 عبارتند از:
افراد مسن
افرادی که HIV مثبت دارند
افرادی که تحت عمل جراحی دستگاه گوارش قرار گرفته اند
مبتلایان به اختلالات گوارشی خاص ، به ویژه بیماری کرون(بیماری التهابی مزمن روده) و سلیاک(اختلال خود ایمنی روده باریک)
افرادی که مهارکننده های پروتون پمپ یا سایر کاهش دهنده های اسید معده را بیش از 2 سال مصرف می کنند

بیماری سلیاک نوعی اختلال خود ایمنی است که باعث عدم تحمل گلوتن می شود. افراد مسن – یا افرادی که تحت عمل جراحی معده قرار گرفته اند – عموماً سطح اسید معده کمتری دارند. این می تواند منجر به کاهش جذب B-12 از پروتئین حیوانی و غذاهای غنی شده شود.
برای این افراد ، B-12 موجود در مکمل ها ممکن است در صورت وجود به صورت زیر زبانی یا تزریقی گزینه بهتری باشد.
این فرم ها برای جذب B-12 همانند فرم موجود در غذاهای کامل یا غذاهای غنی شده به همان عمل هضم نیاز ندارند. همچنین افرادی که داروی دیابت متفورمین مصرف می کنند در معرض خطر کمبود B-12 هستند.

 

 

 

 

 

منبع:هلس لاین


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *